Литература

Българският форум за литература
Дата и час: Съб Окт 25, 2014 5:34 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]

Без регистрация! Може да пишете във форума за литература без да се регистрирате.



Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
МнениеПубликувано на: Сря Апр 30, 2008 6:21 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 22, 2008 6:24 pm
Мнения: 707
Магнетичната сила на любовното чувство в Йовковия разказ "Шибил"


Й. Йовков е един писател , чието творчество коренно се различава от това на другите български автори. Йовков разкрива проблемите на човека и неговите психологически драми. Неговото творчество е насочено към съкровено-интимните преживявания на героите, емоционално нравствените и психологически изживявания на личността. Освен това неговото творчество не е пряко свързано с определен исторически период. Неговите герои полянци или планинци са граждани на света. Пример е “Шибил” чрез тях писателят изследва дълбочините на човешката нравственост , красивото , въздействието на любовта и магнетичното , което се заражда между тях. Култът към красивото в различните му варианти – красотата на жената, на творческия труд, красотата на човешката постъпка или красотата на белите рози е наистина изключително силен у Йовковите творби.
В “Старопланински легенди” авторът успява да разгърне географската област “регион” в нещо по-голямо и по-широко. Той успява да “улови” душевността на българина. В “Старопланински легенди” Йовков реализира своите творчески намерения. Войните, които преживява също му помагат да се самоосъзнае относно своето поетическо светоусещане.
Сборника е един романтичен и приказен свят, изпълнен с много възможности за комуникация по веригата автор - творба - читател. Чрез худ. Текстове в произведението ние стигаме до авторовото мислене , до неговия свят на естетичното и обаятелното. Промяната на мястото и времето на действието изменя само външните х-стики, но не и вътрешните нравствено – естетически устои на този единен худ. свят . “Ст. Лег.” Изобразяват не толкова самото минало, колкото именно легендите за него , онова , което се е съхранило в народната памет.
Разказът “Шибил” е един пример за съществуването на романтичното , за това , че между някои отделни герои съществува и родство. Хубостта в разказа е раззеленилата се природа , която Йовков описва и ослепителната красота на Рада – селската девойка. Тя е млада и хубава , разговорлива , разглезена чорбаджийска щерка.
Другата противоположност е Шибил. Той е хайдутин - разбойник и неговият живот се различава коренно от този на Рада. Заедно с още няколко хайдути , ограбват почти всеки минал през гората. Магията и романтиката се ражда едновременно , когато те двамата се срещат в гората по-едни странни обстоятелства. Ето различни , но притежават тази дълбока родствена връзка и тя се изприщва. Също така той започва да изневерява на досегашните си закони малко по малко. Освен това се променя до толкова, че неговите другари го напускат , защото вече не е същия. Тази неподвластна сила накарва напетия хайдутин да слезе от планината заради любовта си към Рада. Неговата постъпка се превръща в саможертвен човешки порив , защото по-късно пада мъртъв до своята Рада.
Худ. образи са тези , които излъчват магнетично въздействие. В разказите на Й красотата може да промени всяка една личност. Тази човешка сила променя самите хора към по-добро. Аргумент за това е как Сали Яшар няма за какво да живее и е готов да умре от символичната болест, която автора вписва. Една , когато неговата единствена дъщеря се завръща , нейната красота и хубост връща бащата отново към живота. Така Сали Яшар стига до едно от най-големите прозрения за живота : с много неща може да надари Бог някого, но няма по-голям дар от хубостта. “Каквото кажеше Шакире , беше хубаво , каквото направеше –беше добро”. По същия начин разсъждава Шибил за Рада : “Каже нещо- умно е , направи нещо хубаво е”. Тук също се ражда магията, която променя хората. Магнетичното вече е навлязло в духа на тези герои и ги възражда към един нов по-хубав живот.
Началото на разказа “Шибил” говори за това , че Шибил е един твърд човек , решителен и “страшен хайдутин”. Йовков ни показва какъв е героя преди да срещне Рада. Той е един хайдутин – разбойник , за който света е сив и грозен. За него смисъл да слезе от планината няма. Едва след вторият момент , когато среща Рада , Шибил е удивен от нейната красота и от това че не се бои от него. След голямата промяна Шибил е решен да слезе от планината , въпреки , че му е мъчно за нея. Красивата мома го привлича и дава всички скъпоценности за нея , дори тръгва да се предаде.
Постъпките , които прави Шибил пращат в заблуда другите хайдути, защото те не са усетили магнетичната и човешка сила. След всичко това героят се решава , вътрешния прелом в него вече е преминал и така той слиза долу. По време на пътуването му през главата му минават много спомени за планината. Той размишлява , прави си равносметка и е напълно наясно какво може да се случи с него. Тази душевна промяна у Шибил е наречена от Йовков “душевното чудо”. Хайдутина е магнетично привлечен от Рада , постоянно мисли за нея. Тези герои са изобразени мащабно. Ако погледнем по мащабно така както равнината във “Вечери в Антимовския хан” съответства на широтата на духа , планината в “Легенди” отприщва човешките страсти и любовното привличане.
Смъртта на Шибил , както и на другите герои от “Ст. Лег.” Е напълно закономерна. Писателят съпоставя и обобщава. Шибил върви по улиците , които са залени със светлини. Той е като нов – пременен чист и без никакви оръжия. Тук голямо значение играят и двете кърпи – бялата и червената – знак за милост и знам за смърт. Едва когато се просват заедно на земята магнетичната сила на любовта става най-силна. Чрез смъртта на Рада Йовков наказва баща й не защото убива Шибил , а защото той погазва красотата.
Йовков успява да се докаже като един от многото български писатели , които накарват нас да се гордеем , че сме българи. Неговите ярки притегателни образи заемат високо място в историята на българската литература. Той е един майстор на българските разкази , който създава свят на нравствено благородство и романтична красота. Йовков утвърждава духовните ценности , които ни връщат към хармонията с природата. Чрез произведенията на Йовков ние можем да видим невидимото и да разберем необяснимото.




Върнете се в началото
 Профил  
Отговори с цитат  
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие можете да пускате нови теми
Вие можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на: